Dopravní odvětví má své starosti, ale také důvod k mírnému optimismu. Úhrady závazků naznačují zlepšení s otazníkem.
Co se právě děje
Vysoká legislativní, byrokratická i korupční zátěž extrémně snižuje výkonnost dopravců. Nevyhovující infrastruktura a silná konkurence společně s mnohdy neférovým podnikatelským prostředím komplikuje podmínky všech firem v dopravě.
Konkurence roste a souboj se odehrává v náročném prostředí, jak zjistily SPČR a ČNB na základě šetření mezi významnými firmami v oboru.
Nálada dopravců – víc starostí než radostí
Navíc firmy v dlouhodobé perspektivě nevidí podmínky ke zlepšení. To by mohlo mimo jiné znamenat snížený zájem o investice v ČR a pokles konkurenceschopnosti a ekonomické výkonnosti. Z dlouhodobého hlediska jde o zásadní informace, které promění celý obor.
Jaroslav Hanák ze Svazu dopravy upozorňuje na problematiku dopravního odvětví – doprava je na konci produkčního řetězce. Při drtivé konkurenci, neférovém podnikatelském prostředí a nezájmu státu alespoň nepatrně toto prostředí kontrolovat, je zánik mnoha menších firem nevyhnutelný.
Dobrá zpráva
Jestliže se daří českému průmyslu a exportu, bude se dařit i všem druhům nákladní dopravy. Současná čísla z MPO a ČSÚ poukazují na zlepšení situace v dopravě z hlediska rentabilit, obratovosti aktiv aj.
Rychlost proplácení faktur
Analýza platební morálky dopravců z dílny Bisnode naznačuje zlepšení situace vůči období hospodářské krize, trendová linie je mírně klesající.
Autoři: Michal Řičař, Ruben Vančo