Neděle, 22 prosince, 2024
4.9 C
London

Psychologie vnímání barev v reklamě

Barevnost našeho světa je dána schopností předmětů různým způsobem odrážet světlo, které na ně dopadá. Oko je pak schopno rozlišit až 200 různých odstínů monochromatických barev.

Nejsytější barvy vidíme při středním osvětlení a s ubýváním osvětlení nebo s přílišným přesvětlením se barva potemňuje nebo zesvětluje. Barevné řešení venkovní reklamy by proto mělo korespondovat s jejím umístěním.

Psychologické vnímání barev je pro reklamu velice důležitým prvkem. Podle Mase Lüschera, který nejpodrobněji rozpracoval vnímání barev většinou populace, jsou platná následující pravidla:

Červená barva

Červená ja barvou obecně barvou vzrušení jak v pozitivním smyslu (láska) tak v negativním (zloba). Symbolizuje akci, změnu, přetváření, pronikání vpřed, vzpouru, převrat a revoluci. Díky svému impulsu dobývání je tato barva mužská, vznešená.

Oslovuje toho, kdo je sám silný, plný života, energický a sebevědomý. Naproti tomu ten, kdo je slabý může v červené pociťovat ohrožení.

Červená ovlivňuje člověka i po jeho fyziologické stránce. Při kontaktu s ní se zvyšuje puls, krevní tlak i rychlost dýchání. Empiricky se zjistilo, že povzbuzuje chuť k jídlu, sexuální apatenci, zvyšuje hlasitost hovoru a podněcuje vznik agresivního chování.

Oranžová barva

Tato barva se velmi silně spojuje s představou slunce, s bohatou úrodou i s bohatstvím obecně. Zvyšuje pocit radosti a vzrušeného očekávání. Konkrétně se oranžová spojuje s pomerančem nebo pomerančovou šťávou.

Tmavočervená barva

Značí klid a příměří. Podobně jako červená barva je vznešená, ale je klidná, neboť dosáhla, čeho potřebovala. Je to barva spravedlnosti

Modrá barva

Modrá je obecně barva klidu, proto ji také hodně lidí uvádí za svou nejoblíbenější. Reprezentuje flegmatický temperament, ženskost, lásku, oddanost, něhu, věrnost. Ve vztahu k chuti reprezentuje sladkost (proto je cukr balen v modré). Často se spojuje s tradicí a stálostí.

Fialová barva

Fialová je kombinací mužské červené a ženské modré, z toho vyplývá, že je to barva pohlavní nevyhraněnosti (dávají jí přednost děti před pubertou, homosexuálové a těhotné ženy). Lidé s nižším intelektuálním potenciálem se nechají fialovou snadno „svést“, lidé s vyšším potenciálem ji naopak odmítají.

Zelená barva

Představuje nehybnost a klid, ale stále v ní je přítomna aktivita. Pokud se však jedná o tzv. „absolutní zeleň“ je tato barva vyjádřením statického stavu bez emocí a přání.

Tvrdou modrozelenou preferují lidé, kteří mají sami na sebe vysoké nároky. Čistou zeleň preferují lidé konzervativní, vyjadřuje potřebu dopracovat se k pocitu bezpečí a jistoty. Světle zelenožlutou barvu mají rádi lidé, kteří obracejí svůj zájem navenek, nikoli k sobě.

Symbolikou zelené je obecně příroda, ekologie a je to také barva naděje.

Žlutá barva

Symbolizuje dynamickou pohyblivou energii, která vystupuje ven. Používá se tedy pro znázornění slunce a představuje také uvolnění, které nastává těsně po orgasmu. Je v ní naděje, touha po radosti, rozkoši a rozjívení sebe sama. Povzbuzuje, působí vesele a otevřeně.

Bílá barva

Je koncovým bodem světlosti. Představuje tedy jakýsi extrém. Je výrazem uvolnění, útěku, osvobození se od všeho, co se jeví jako překážka. Je to čistý stůl, nepopsaná stránka, nový začátek. Je barvou míru, chladu a čistoty.

Černá barva

Demonstruje konečné rozhodnutí. Představuje agresivní vzdor, popření „pestrého života“, nicotu a smrt.

Hot this week

Nejlepší erotické filmy a seriály

Přítelkyni se nelíbí klasické porno? Raději se chce podívat...

Tipy pro vousy – Co dělat pro jejich růst?

Říká se muž bez vousů je jako chleba bez...

Top 10 Odstřelovací pušky

Odsřelovači jsou a vždy byli elitou každé armády. Jejich...

Top 10 Válečné filmy, které stojí za zhlédnutí

Existuje spousta filmů s válečnou tématikou. Některé stojí za...

Vybíráme styly vousů

Také jste názoru, že pořádný chlap by neměl být...

Jak škůdci ohrožují restaurace a kavárny: Prevence a rychlá řešení

Restaurace a kavárny patří mezi nejrizikovější provozy, co se...

Jak připravit tisk vlastní knihy? Průvodce správnou přípravou tiskových dat 

Tisk knihy stojí na precizní přípravě dat podle jasně...

Prevence zubního kazu: 3 tipy pro zdravé zuby

Každý z nás by chtěl mít zdravé a krásné zuby....

Malá půjčka ihned nabízí bleskovou pomocnou ruku

Finanční injekce, která dorazí ještě dnes? Ano, to je...

Jak si užít dovolenou v exotických destinacích bez starostí

Cestování do exotických destinací je snem mnoha lidí. Od...

Kouzlo domácího vaření: Jak si užít přípravu jídla každý den

Domácí vaření není jen o přípravě jídla, ale také...

Autonomní auta vidí značky mnohem lépe než lidské oko. Volant ale zatím pustit nemůžeme

Za volantem často přemýšlíme, jestli v zatáčce platí sedmdesátka,...
spot_img

Related Articles

Popular Categories

spot_imgspot_img