Psychologie vnímání barev v reklamě

Share

Barevnost našeho světa je dána schopností předmětů různým způsobem odrážet světlo, které na ně dopadá. Oko je pak schopno rozlišit až 200 různých odstínů monochromatických barev.

Nejsytější barvy vidíme při středním osvětlení a s ubýváním osvětlení nebo s přílišným přesvětlením se barva potemňuje nebo zesvětluje. Barevné řešení venkovní reklamy by proto mělo korespondovat s jejím umístěním.

Psychologické vnímání barev je pro reklamu velice důležitým prvkem. Podle Mase Lüschera, který nejpodrobněji rozpracoval vnímání barev většinou populace, jsou platná následující pravidla:

Červená barva

Červená ja barvou obecně barvou vzrušení jak v pozitivním smyslu (láska) tak v negativním (zloba). Symbolizuje akci, změnu, přetváření, pronikání vpřed, vzpouru, převrat a revoluci. Díky svému impulsu dobývání je tato barva mužská, vznešená.

Oslovuje toho, kdo je sám silný, plný života, energický a sebevědomý. Naproti tomu ten, kdo je slabý může v červené pociťovat ohrožení.

Červená ovlivňuje člověka i po jeho fyziologické stránce. Při kontaktu s ní se zvyšuje puls, krevní tlak i rychlost dýchání. Empiricky se zjistilo, že povzbuzuje chuť k jídlu, sexuální apatenci, zvyšuje hlasitost hovoru a podněcuje vznik agresivního chování.

Oranžová barva

Tato barva se velmi silně spojuje s představou slunce, s bohatou úrodou i s bohatstvím obecně. Zvyšuje pocit radosti a vzrušeného očekávání. Konkrétně se oranžová spojuje s pomerančem nebo pomerančovou šťávou.

Tmavočervená barva

Značí klid a příměří. Podobně jako červená barva je vznešená, ale je klidná, neboť dosáhla, čeho potřebovala. Je to barva spravedlnosti

Modrá barva

Modrá je obecně barva klidu, proto ji také hodně lidí uvádí za svou nejoblíbenější. Reprezentuje flegmatický temperament, ženskost, lásku, oddanost, něhu, věrnost. Ve vztahu k chuti reprezentuje sladkost (proto je cukr balen v modré). Často se spojuje s tradicí a stálostí.

Fialová barva

Fialová je kombinací mužské červené a ženské modré, z toho vyplývá, že je to barva pohlavní nevyhraněnosti (dávají jí přednost děti před pubertou, homosexuálové a těhotné ženy). Lidé s nižším intelektuálním potenciálem se nechají fialovou snadno „svést“, lidé s vyšším potenciálem ji naopak odmítají.

Zelená barva

Představuje nehybnost a klid, ale stále v ní je přítomna aktivita. Pokud se však jedná o tzv. „absolutní zeleň“ je tato barva vyjádřením statického stavu bez emocí a přání.

Tvrdou modrozelenou preferují lidé, kteří mají sami na sebe vysoké nároky. Čistou zeleň preferují lidé konzervativní, vyjadřuje potřebu dopracovat se k pocitu bezpečí a jistoty. Světle zelenožlutou barvu mají rádi lidé, kteří obracejí svůj zájem navenek, nikoli k sobě.

Symbolikou zelené je obecně příroda, ekologie a je to také barva naděje.

Žlutá barva

Symbolizuje dynamickou pohyblivou energii, která vystupuje ven. Používá se tedy pro znázornění slunce a představuje také uvolnění, které nastává těsně po orgasmu. Je v ní naděje, touha po radosti, rozkoši a rozjívení sebe sama. Povzbuzuje, působí vesele a otevřeně.

Bílá barva

Je koncovým bodem světlosti. Představuje tedy jakýsi extrém. Je výrazem uvolnění, útěku, osvobození se od všeho, co se jeví jako překážka. Je to čistý stůl, nepopsaná stránka, nový začátek. Je barvou míru, chladu a čistoty.

Černá barva

Demonstruje konečné rozhodnutí. Představuje agresivní vzdor, popření „pestrého života“, nicotu a smrt.

Read more

Local News