Jaké písmo zvolit pro reklamní spoty nebo pro logo firmy? Musíme počítat s tím, že lidský mozek nečte slovo písmeno po písmenu, ale jako celek. Dokonce můžeme přeházet pořadí písmen ve větě a smysluplnost bude zachována.
Hlavním předpokladem pro to, aby byl text dobrý, je čitelnost písma. U reklamních spotů není dobré hrát si se složitými tvary písma. Stačí jednoduché, dobře zažité fonty. V textu jde především o sdělení. Následující příklad je ukázkou toho, jak by to asi mělo a nemělo vypadat. Je zcela patrné, jaké slovo jde přečíst a rozeznat lépe.
REKLAMA
rEkLamA
Některé typy písma mohou vyvolávat určité domněnky nebo emoce. Němečtí psychologové například zjistili, že staré německé písmo (švabach) působí starobyle, plně a pestré přímo dětsky, hravě a málo vážně. Dále zjistili, že zaoblené druhy písma vyvolávají dojem, který lze popsat jako „zasněný, klidný“, zatímco s hranatými a rovnými typy písma jsou spojovány asociace jako „důstojný, vážný“. Zřejmě je to díky tomu, že odmalička jsme vedeni k představě, že kulaté věci jsou více hravé (vzpomeňte si na své plyšáky) a hranaté věci vzbuzují úctu a pokoru (ostré a nebezpečné věci).
S tvarem písma dozajista souvisí i naše vnímání tvarů a zvuků.
Na obrázku vidíte tvary, které mají název Tivian a Somoron. Každý, kdo čte tento článek stoprocentně dokáže správně přiřadit jméno k tvaru. Jak slova, tak obrazce v nás totiž vyvolávají pocity jako „ostrý, hranatý, tvrdý“ a „měkký, kulatý, jemný“. Tyto vlastnosti spolu také často souvisí a pomocí nich si dokážeme vybavit konkrétní předměty.
Jak si tedy obraz nejlépe zapamatujeme?
Víme, že pozornost, kterou lidé věnují inzerátu například v novinách, jsou dvě sekundy. Přičemž jsou schopni zpracovat najednou asi sedm významových jednotek. Mezi nimi by tedy nemělo chybět určitě logo značky, název a základní text. Dobu pozorování určitého obrazu zvyšuje vyobrazení osob a tváří.
Pozitivně na aktivaci působí obrazy, které se vztahují k našim potřebám, přáním nebo zájmům.
Reklamní spoty
Reklamní spot stojí spíše na kvalitním nápadu, než na umělecky a precizně vystylovaném písmu. Dobrou reklamu však není nikdy lehké vymyslet a zpracovat. V televizi vidíme různé reklamy, zveřejňované za nehorázné peníze, které nemají téměř žádnou myšlenku a do diváka se nikterak „nezahryznou“.
Ty lepší spoty využívají například podmiňovací reklamy, nebo dokonce kvalitně grafologicky zpracovaný text.