Rivalita firem Coca-Cola a Pepsi-Cola je známa již roku 1890 a sahá až do současnosti. Obě firmy musí vyvíjet na trhu silnou reklamní podporu, protože trh je zasycen mnohem levnějšími náhražkami, tohoto velmi oblíbeného nápoje. Řada zákazníků se dnes bohužel rozhoduje podle ceny, protože chuť kolových, ale i jiných nápojů je nápadně podobná…
Colu v roce 1886 připravil lékárník Dr. John Stith Pemberton z Atlanty, nechal se inspirovat alkoholickým nápojem, který se jmenovalCocawine. Původně se začala Cola prodávat v lékárnějako lék, který měl údajně pomáhat proti různým nemocem, např. proti bolesti břicha, bolesti hlavy nebo vám dokonce pomohl při impotenci 🙂
Název Coca-Cola vznikl z ingrediencí, které obsahuje – jak tedy název napovídá, jedná se o listy jihoamerické Cocy (ze které se vyrábí i kokain) a kolových ořechů (které obsahují kofein). Až do roku 1903 Cola obsahovala 9 ml kokainu, ale postupně se kokain začal nahrazovat.
Dnes se používají listy z Cocy, které jsou molekulárně zbavené kokainu. Slavnou typickou láhev pro Colu navrhl designér Earl R. Dean v roce 1915. Další věcí, která je typická pro Colu, jsou její reklamní kampaně. Na počátku celého nápoje se v reklamách objevovaly elegantně oblečené herečky, poté se vždy objevovaly největší hvězdy té doby (zpěváci, modelky, hudební skupiny) a v současnosti vede reklama se Santou Clausem, bez které si já osobně neumím představit Vánoce. Zajímavostí je, že takto představila Santu Clause (na svém obtloustlém těle nosí červení šaty a má bílý plnovous) poprvé právě společnost Coca-Cola Company v roce 1930. Do té doby americká společnost věřila na Santu, ale představovala si ho jako starého podivného mužíka, který chodil oblečený v zelených, žlutých a různých křiklavých barvách. V tomto případě je vidět, jak mocná dokáže být jedna reklama.
Firma Coca-Cola Company své kampaně zaměřuje na mladé lidi, ale velký pozor si dávají na děti – jsou totiž velmi často kritizováni pro svou škodlivost na dětský organismus. Nápoj totiž obsahuje příliš mnoho sladidel, které mohou vést k obezitě, ale má i jiné „mouchy“, jako např. nízký obsah vápníku a s ním spojené riziko vzniku osteoporózy, neobsahuje nic prospěšného pro naše zdraví a obsahuje kofein. I když společnost Coca-Cola Company čelila již mnoha soudním sporům, nikdy nebyly zjištěny žádné skutečnosti, které by zabraňovaly pití tohoto nápoje.
Zajímavé je také to, jak se Cole podařilo prosadit po celém světě. Bylo to v roce 1941, když Spojené státy vstoupily do druhé světové války. Woodruff (tehdejší ředitel společnosti) prohlásil, že se postará o to, aby si každý americký voják mohl koupit láhev Coca-Coly bez ohledu na to, kde slouží, nebo kolik to bude stát peněz. Tak vojáci bojující v Evropě, Africe či v tichomořské oblasti vypili do konce války 5 miliard láhví Coca-Coly a s nápojem se seznámil celý svět.
A jak to bylo s Pepsi?
Ihned po prosazení Coca-Coly na trhu se přirozeně začaly objevovat různé napodobeniny jako např. Coke, Coca nola a nebo také Pepsi-Cola. A právě Pepsi, která patří společnosti PepsiCo, se stala rovnocenným soupeřem a velkou konkurencí pro Colu.
Pepsi v roce 1898 připravil lékárník Caleb Bradham, který se snažil vytvořit nápoj, který by byl vynikající a zároveň podporoval trávení a dodával tělu energii. Původně svůj nápoj nazval Pep Cola, až později byl přejmenován na Pepsi podle řeckého slova pepsi, které označuje proces trávení v žaludku.
Pepsi od svého počátku již tři krát výrazně měnila své logo, naopak Coca-Cola si své jediné logo uchovává od samého vzniku nápoje (navrhl ho a nakreslil knihkupec Frank Robinson).
Pepsi nebyla ani natolik úspěšná na trhu jako Cola, která neustále pracovala na svých reklamních tazích (billbordy, rádio, televize). Například společnost PepsiCo zkrachovala během své existence celkem tři krát. V tomto roce prý Pepsi opět chystá změnu svého loga, údajně kvůli poklesu tržeb o 2 až 5 procent. Pepsi se ve svých reklamách snaží přesvědčovat o tom, že jejich nápoj pijí všichni. Zajímavostí je, že v reklamách se objevovali lidé kolem 40-ti let a více, kteří měli znázorňovat, jak si užívají na svých zahrádkách právě s Pepsi-Colou.
TIP: láhev Tritan
Pepsi pochopila, že Cola je pro ně příliš velkou konkurencí a snažila se prosadit změnou složení svého nápoje (Pepsi Challenge). Kromě toho Pepsi začala také využívat známé tváře pro své reklamní kampaně – např. Michaela Jacksona, André Agassiho nebo Claudii Shiffer. Tento krok jim pomohl dostat se do čela žebříčku prodejců nealkoholických nápojů hned za Coca-Colou…