Na bezpečnost silničního provozu mají vliv dva hlavní faktory. Prvním z nich je chování všech jeho účastníků, tedy řidičů i chodců. Respektování předpisů, vzájemná ohleduplnost a předvídání, to jsou zásady, jejichž dodržování jde ruku v ruce s bezpečností na silnicích. Druhým a nezanedbatelným faktorem jsou pasivní i aktivní bezpečnostní prvky, kterými jsou vybaveny vozy všech výrobců. Některá auta mají těchto prvků méně, některá více, ale ty základní jsou v každém vozidle, které se dnes prodává.
Pasivní bezpečnostní prvky
Mezi pasivní bezpečnostní prvky se řadí bezpečnostní pásy, airbagy nebo dětské autosedačky. Nejdůležitějším pasivním prvkem je ale samotná karoserie auta, která se funkčně dělí na dvě části. Je to deformační zóna, která má za úkol tlumit nebo pohltit energii nárazu, a prostor pro posádku, jenž se naopak deformovat nesmí.
Všechno to jsou prvky, které mají za cíl minimalizovat následky havárie. Bezpečnost posádky i ostatních účastníků silničního provozu je prioritou vývojářů, proto se v nových autech můžeme čím dál častěji setkat i s dalšími airbagy, jako jsou například airbagy hlavové, kolenní či boční. Někteří výrobci dokonce testují i vnější airbagy, které při střetu s chodcem dokáží zmírnit jeho tvrdé přistání na kapotě vozu.
Dnešní auta jsou vybavena spoustou prvků, které pomáhají snížit riziko dopravní nehody a chrání nás před těžkými následky.
Aktivní bezpečnostní prvky
Aktivními bezpečnostními prvky jsou různé elektronické systémy zabraňující zablokování brzd (ABS), prokluzu kol (ASR) či například systém snižující nebezpečí vzniku smyku (ESP). Dále to bývají doplňkoví asistenti, jako je třeba parkovací asistent či asistent jízdy v pruzích nebo třeba adaptivní tempomat. Mnoho výrobců automobilů dnes opatřuje svoje vozy již v základní výbavě nadstandardním množstvím těchto ochranných prvků, díky čemuž se daří postupně snižovat počet havárií s fatálními následky.
Mezi aktivní prvky bezpečnosti se ale řadí například i spolehlivé osvětlení vozidla a také kvalitní pneumatiky. Ty jsou jediným pojítkem mezi vozidlem a silnicí a měly by tak být vybírány opravdu s rozvahou a dle vlastností a funkce, pro kterou jsou určeny, nikoliv jen podle ceny.
Ke správnému výběru bezpečných pneumatik mohou velmi dobře posloužit testy pneumatik. Ty každoročně provádí jak motoristické časopisy, tak i různé národní autokluby. Většina pneumatik se stále zdokonaluje, výrobci investují nemalé částky do výzkumu, ale dalo by se říct, že stálicí na předních příčkách jsou pneumatiky Continental.
V případě jízdy na ojetých či jinak poškozených pneumatikách nebo při použití nesprávného sezónního obutí jsou právě pneumatiky největším bezpečnostním rizikem, což několik elektronických asistentů jízdy nemůže nikdy nahradit. Stejně tak nemohou nahradit ani lidský faktor, který je zatím stále nejdůležitější částí řízení vozidla. Plně autonomní vozidla jsou prozatím hudbou budoucnosti.
Je tedy nasnadě, že odpovědí na otázku z nadpisu jsou zejména vlastní schopnosti a obezřetnost za volantem. K tomu se nám snaží vydatně pomáhat elektronikou prošpikované vozy, ale lví podíl na tom, zda dojedeme zdárně do cíle, máme my, řidiči.
Zdroj foto: Wikimedia.org