Zatímco v některých zemích jsou elektromobily dotovány opravdu značně, tak nic takového v ČR nehledejte. To nám ale dává jedinečnou možnost nahlédnout na to, jestli je provoz elektromobilu tak výhodný, jak se mnozí domnívají. Nezaujatě nahlédnout, to je důležité vyzdvihnout, neboť na internetu je celá řada článků od příznivců elektromobility, které mají tendenci hovořit jasně ve prospěch nízkých nákladů, a samozřejmě i naopak – příznivci tradičních pohonů rádi haní elektromobily a jejich finanční náročnost. Oba tábory se nedohodnou ani na tom zda jsou litá kola kulatá.
Je vám tedy asi jasné, že pravda se nachází někde uprostřed mezi těmito dvěma tábory. Je však problematické ji nalézt, neboť k jejímu odhalení by bylo potřeba počítat opravdu vše bez zanedbání čehokoliv, a přitom mít vždy stejné podmínky. A to je v praxi prakticky neproveditelné. Proto nám jakožto vodítko poslouží ceny operativních leasingů.
Proč zrovna ony? Při kalkulaci operativního leasingu je totiž počítáno s kupní a zůstatkovou cenou vozu, opotřebení, a zároveň jsou brány v potaz i všechny provozní náklady. Samozřejmostí je i započítaný kompletní autoservis. Takže jde o komplexní balík, podle nějž lze dvě auta skutečně porovnat a nebýt příliš daleko od reality. Do kalkulace je samozřejmě potřeba započítat i palivo, resp. náklady na km jízdy.
Porovnání benzínového Volkswagenu s tím elektrickým – Kdo je levnější?
Jakožto vzorový příklad porovnání ceny provozu elektromobilu s cenami klasických pohonů použijeme modely od Volkswagenu. Jakožto zástupce klasických motorů nám poslouží VW Golf 8, auta na baterie poté bude zastupovat VW ID 3 – jde tedy prakticky o identické vozy. Jaké je zjištění?
Cena operativního leasingu VW Golf 8 je 3700 Kč bez DPH / měsíc, u elektrického VW ID 3 je tato částka daleko vyšší – 9500 Kč bez DPH / měsíc. Levněji vás nicméně vyjde jízda v tomto elektromobilu, u něj stojí kilometr 50 haléřů, zatímco v případě osmičkového Golfu jde o 1,75 Kč na kilometr. Pokud tedy počítáme s nájezdem 25 tisíc km za 2 roky, tak dostaneme následující čísla:
- Najet s VW Golf 8 25 000 km za dva roky vás vyjde na 110 675 Kč.
- Najet s ID 3 25000 km za dva roky vás bude stát 234 250 Kč.
Z toho je tedy patrné, že elektromobily mohou nabídnout nižší náklady ujetý kilometr, avšak vysoké kupní ceny a nejasné prodejní ceny se odrážejí ve výsledek, který zatím hovoří v neprospěch elektromobilů. Lze tedy konstatovat, že nákup nového elektromobilu se stále ještě nevyplatí.