Téma, které je už delší dobu poměrně diskutované. Pokud vás zajímá, podívejte se s námi na několik faktů, která jsou přímo s mýtným spojena. Nejprve je vhodné podívat se na to, kde přesně je dnes mýtné vyžadováno. Primárně se jedná o dálnice – mimo vyjmuté úseky, a dále se jedná o vybrané úseky silnic první třídy, které jsou samozřejmě označeny příslušnou dopravní značkou. Konkrétní existenci mýtného na daných silnicích upravuje zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Nutno pochopitelně počítat s tím, že mnoho úseků se postupně stále rozšiřuje.
Kdo mýtné na silnicích platí?
I toto je dobré vědět. Pokud jde o využití některých silnic první třídy, a také dálnic, tak zde platí jasné pravidlo. Mýtné musí platit každý, kdo danou komunikaci využívá s automobilem těžším, než je 3,5 tuny. Rozhoduje pochopitelně hmotnost uváděná v technickém průkazu vozidla. Daná vozidla tak musí být ze zákona vybavena elektronickým zařízením, které komunikuje s mýtným systémem a prostřednictvím kterého je evidována jízda a jsou strhávány jednotlivé poplatky. Kdo mýtné platit nebude, toho může čekat pokuta, která může být ve výši až 100 000 korun českých.
Pokud jde o vozidla lehčí než 3,5 tuny, je třeba uvést, že ty mýtné neplatí. Dodejme ale, že pokud jde o jízdu na dálnici, mají povinnost mít platnou dálniční známku, jinak také porušují zákon.
Proč se mýtné platí?
I toto je jedna z otázek, kterou pochopitelně řidiči mají. Odpověď na ni je celkem jednoduchá, jelikož jasně souvisí s tím, že řidiči platí proto, aby mohly silnici využívat a tu bylo možné udržovat v co nejlepším stavu. S placením souvisí i to, kam vlastně dané peníze přesně jsou. Zde je odpověď jednoduchá, jelikož míří do Státního fondu dopravní infrastruktury. Následně se dále využívají například k zakoupení a umístění dopravního značení do daných úseků, přičemž neplatí to, že se peníze využívají nutně a jenom tam, kde se konkrétně vyberou. Využity mohou být i na jiná místa po celé České republice.