Mít na střeše auta neustále nějaké to příslušenství pro upevňování cestovních zavazadel (nebo věci typu surf) sice vypadá, že vedete dobrodružný život, ale není to zadarmo…
Výrobci aut rigorózně testují nová auta a modely zcela běžně ve větrných tunelech, aby odstranili i tu nejmenší drobnost a nedokonalost na povrchu, která by mu zabraňovala v jízdě či ji obecně činila méně efektivní. Cokoliv táhne aerodynamiku modelu dolů, jde bez milosti pryč anebo se upraví do jiné podoby. Ono to ale není jen o vzhledu – vše to totiž také nesmírně ovlivňuje spotřebu. Stačí, abyste sem umístili jen samotnou „zahrádku“ bez ničeho a je po 100% efektivitě…
Když Buick minulý rok uvedl překvapivě velký model Regal TourX označený jako typ určený pro lidi, co žijí dobrodružstvím, chtěli jeho inženýři také uvrhnout jednoznačné světlo, co prosvětlí neznalosti jistě stále panující pro řadu lidí do této neprobádané sekce. Chtěli prostě zkusit, jak určitý typ outdoorového / cestovatelského / přepravního zavazadla nebo objektu ovlivní ekonomičnost jízdy.
K testu došlo na místě patřícímu Lockheed Martinu a šlo o nízko-rychlostní větrný tunel hned malý kousek od Atlanty (Georgia). Trvalo to vše jedenáct hodin a zkusily se všemožné konfigurace a kombinace na střeše od pouhé zahrádky, přes horská kola, až po paddleboardy a kajaky.
I když to nebyl jediný důležitý odečítaný faktor, ten nejvíce sledovaný fyzikální faktor ve větrném tunelu byl aerodynamický odpor. Čím nižší jej nějaký předmět totiž má, tím snáze propluje vlnami větru. Stačí, abyste na podobně božsky tvarované dílo géniů umístili byť i jen tu nejhloupější zahrádku a vše, co jste věděli o spotřebě vašeho auta, jde rázem z okna ven…
Standardně se o modelu Regal TourX Buick udává, že má spotřebu 21 mil na galon ve městě, 29 mil na galon na dálnici a kombinovaně 24 mil na galon. A když připevnili inženýři byť i jen hloupou zahrádku bez ničeho, rázem efektivita klesla o nemalých 7 %! Relativně solidně aerodynamické věci si vedli ještě docela „dobře“ (paddleboard a speciální přepravní kufr tvarovaný přímo na střechu to vše zhoršili jen o 19 %). Absolutně nejhůře ale vše dopadlo tehdy, když se zde lidé od Buicku rozhodli „přikurtovat“ dvě horská kola zároveň: to zhoršilo efektivitu o vpravdě gigantických 31 %. Ani kajak na tom nebyl ale bůhvíjak, popravdě… 28 % dolů je mizérie taktéž.
Živíte se pořádáním party pro malé i velké a neustále vozíte na autě všelijaké nafukovací matrace, příšery, hračky a podobné? Možná byste to měli přehodnotit… Stačí, abyste tam totiž upevnili nafukovacího jednorožce a rázem jste o 34 % níže.
A pozor i na to, že to není vše, co efektivitu auta ovlivňuje – všelijaké externí tuningy a moc nízké / vysoké gumy dělají absolutně totéž: stačí, abyste auto snížili o pár cm a jeho palivová efektivita vzroste, když jej zvýšíte, tak klesne.
Takže, shrnuto a podtrženo: je jedno, co přiděláte na střechu, ovlivní to vždy nějak spotřebu. A to velmi! Takže, pokud něco není opravdu nutné, vykašlete se na to… To samozřejmě neplatí, pokud máte k dispozici síť rodinných benzinek anebo jste snad naftový magnát (nebo ještě lépe, jeho ratolest).
Zdroj: www.menshealth.com