Mé zkušenosti vycházejí ze zkušeností běžného uživatele, který trh ojetin poznal jak ze strany kupujícího, tak i prodávajícího. Ze svého pohledu vás tedy v krátkosti seznámím s tím, co je aktuálně v bazarech k mání, zda se vyplatí ojetinu vůbec pořizovat a zmíním i pár tipů, jak v případě nákupu ojetého vozu nenaletět.
Aktuální nabídka bazarů
Hned z kraje vám chci představit trh s ojetinami trochu jiným způsobem. Jaká auta se vlastně nabízí? Pro větší přehlednost jsem se pokusil o základní rozdělení. Myslím, že nebudu nijak daleko od reality, když budu tvrdit, že:
15% aut je zcela v pořádku, nepotřebuje žádné investice, nebo jen opravdu minimální. Jde např. o auta starších lidí, kteří si jednou za čas pořídí vozidlo nové, i když tomu starému nic není. Kupci takových aut se najdou velmi rychle, třeba jen na základě zmínky na sociální síti. Většinou se tak takto dobrá auta do bazarové nabídky ani nedostanou.
60% aut není v zásadě nic špatného, ale už jsou zde výdaje za větší či menší opravy a výměny (výfuk, pneu, někde něco teče, nefunguje klimatizace, brzdové kotouče, destičky, čepy atd. Každý z nás to zná. Zkrátka ze základu jde vytvořit solidní auto, ale pořizovací cena v bazaru není ani zdaleka tou konečnou.
25% aut jsou totální, na oko nablýskané vraky, které mají “kurevsky“ stočený tachometr, jsou po nehodě, mají prasklý blok motoru, nesoulady v papírech, nebo s nimi předchozí majitel jezdil a odmítal sebemenší investice až do doby, než se začalo sypat úplně všechno.
Nové nebo ojeté?
Pokud se částka, kterou chcete do auta vložit, začíná blížit hranici 200 tisíc korun, tak už se nabízí za tuto cenu nákup nového auta. Tolik dávat nechcete nebo nemůžete? Máte o rozhodování méně.
V našich českých končinách to tedy znamená buďto nové Aveo, Thalia, Fabia, Logan apod., či ojetá Octavie TDi. V případě, že vám první čtyři možnosti moc nevoní, můžete se pustit do zrádných vod pořízení ojeté naftové Oktávky, osobně bych však zvolil první možnost.
Do Oktávky bych šel snad jen v případě, že by mi jí prodal hodně dobrý kamarád, který s ní vyjel vážně jen občas. Ovšem v takovém případě by určitě neměl TDi. U benzinových variant se na solidnější káru narazit dá, to připouštím. U nafty se to ale blíží skutečnému zázraku.
V případě vyššího rozpočtu, se situace posouvá – dle mého lépe novou Oktávku než ojetý Passat.
Kontrola VIN kódu přes AUTOTRACER je zárukou kvality auta. Více na zkontrolujsiauto.cz
Jak se nenechat “ojebat“?
Nákup ojetého auta je risk hlavně z pohledu přetočeného tachometru, nejisté historie vozu, stáří auta apod. Máte-li už nějakou fajn ojetinu vyhlídnutou, není nic lepšího, než si být opravdu jist. Na webu zkontrolujsiauto.cz stačí zadat VIN kód auta a budete vědět, na čem jste.
Všechny potřebné informace od kompletní historie auta, po počet ujetých km zjistíte za pár minut.