Jak se adidas dostal na vrchol

Share

Každý známe značku adidas, mnozí z nás mají něco od této firmy ve svém šatníku. Začátky Adolfa Dasslera ale nebyly vůbec jednoduché, původní firmu vedl se svým bratrem, avšak kvůli neshodám se rozešli ve zlém a začal nelítostný souboj o prvenství firem adidas a Puma.

Čtěte více o soupeření bratrů Dasslerových.

Jak tedy adidas propagoval svou značku? Těsně po druhé světové válce v roce 1949 Adolf Dassler registroval svou firmu na kvalitní boty a jako poznávací znak si vybral tři pruhy, které byly symbolem jeho rodného města. O 3 roky později si již boty obul Emil Zátopek, který na Olympijských hrách v Helsinkách proslavil nejen sebe, ale i boty adidas pánské tím, že vyhrál zlato za běh na 5, 10 a 42 km.

Rok 1954 byl pro Adiho zlomovým, odehrávalo se totiž mistrovství světa ve fotbale, kdy po válce zničené Německo poslalo bez velkých nadějí svůj tým do Švýcarska, aby se utkal s dosud neporaženým Maďarskem. Adi byl Němcům nakloněn a všechny je vybavil svými kopačkami. V den finále bylo deštivo a mokro. Kopačky soupeřů byly z tlustější kůže a měly menší kolíky. To jim v rozbláceném hřišti moc nepřidalo. Naštěstí Adiho kopačky byly lehčí, pevnější a s většími kolíky měly hráči dobrou oporu. Díky tomu německý tým vyhrál a adidas boty si získaly světovou pozornost.

Další sportovní propagací se stal zápas Muhammada Aliho proti argentinskému boxerovi Oscaru Bonavenovi. Před zápasem požádal Muhammad Ali o speciální boxerskou obuv se střapci. Adi Dassler tedy na jeho přání zhotovil vysoké boty, které se staly ikonou. 

V šedesátých letech se zvýšil prodej bot o 45%. Bylo to hlavně díky vytvoření nového typu bot s názvem Superstar, které se nosí do dnes. Jedná se o celokoženou nízkou obuv s pogumovanou špičkou, nazývanou „shell toe“. Původně navržená jako basketbalová obuv se po několika letech dostala až ke ¾ hráčům v NBA. Superstary ale začala propagovat i rapová skupina Run-DMC, která pořádala turné po USA. Vždy měla na svých představeních boty adidas. Tím se popularizovaly a dostaly se k obyčejným lidem.

Po smrti Adi Dasslera v roce 1978 se firmy ujímá syn Horst a žena Kathe. Společně se zaměřili nejenom na boty, ale komplexně pojali i módní stylové oblékání. Mezi sortiment, který dnes vyrábí, patří vše od mikin, sukní, přes čepice až po kalhoty adidas.

Read more

Local News