Kvalitní tlumiče a pružiny jsou většinou řidičů brány jakožto nejdůležitější součástky podvozku, avšak pro správnou funkci podvozku je klíčové i horní uložení. To je totiž přišroubováno přímo na karoserii, zvládá tak tlumit statické a dynamické síly, jež působí na zavěšení. Stejně tak napomáhá i s otáčením kol.
Jde o díl, který je složený z pryžového uložení, valivého ložiska a dalších upevňovacích komponent. A jak už to tak bývá, každá z těchto částí se může pokazit. V některých případech může navíc nastat ten problém, že poškození je prakticky nerozpoznatelné. Občas se poškození projeví třeba až ve chvíli, kdy je na auto montován sportovní podvozek.
Jak poznat poškozené pryžové uložení?
Poškození pryžového uložení patří mezi ty viditelné a relativně snadno rozpoznatelné vady. Konkrétně se dá poznat například tím, že došlo k roztržení či zvrásnění gumy, případně se změnila její tvrdost, potažmo struktura. K takovémuto poškození může dojít různými způsoby – častokráte je důsledkem nehody, jízdy na nezpevněných vozovkách či je zapříčiněno tlakem, jež působí na pružiny a tlumiče. Dále může vzniknout i působením stáří, poškozením od látek obsažených v oleji či prudkými změnami teplot.
Jaký je důsledek poškozeného pryžového uložení? Dojde ke snížení jízdního komfortu a zhorší se jízdní vlastnosti vozu. Projevit se může i zvukově a to tak, že se začne ozývat zavěšení – typicky vrzavými, pískavými zvuky, potažmo boucháním. Pozor však na to, že může bouchat i hřebenové řízení, tudíž ne každý nežádoucí zvuk zpod karoserie znamená nutně poškozené horní uložení.
Jak poznat poškozené valné ložisko?
Poškození valných ložisek dělíme do tří základních kategorií dle příčin – koroze, statické poškození a mechanická závada. K destrukci ložiska může dojít i díky špatnému těsnění, které dovnitř propustí sůl a nečistoty, jež valné ložisko následně poškodí. S rozpoznáním této závady to ale bývá daleko obtížnější, neboť pokud má auto posilovač řízení, tak je prakticky nerozeznatelná. U auta bez posilovače se pak projevuje zhoršenou funkcí volantu při zatáčení. Velká a těžká alu kola mohou navíc tento celý problém ještě umocňovat.
U aut s posilovačem řízení se tak musíte spoléhat prakticky pouze na svůj sluch. Konkrétně, když je zničené valné ložisko, tak se z podvozku mohou ozývat nepříjemné zvuky (typicky klepavé) při otáčení volantem nebo při jízdě na nerovnostech.
V neposlední řadě mohou nastat i problémy s horním uložením způsobené špatnou instalací. Jmenovitě lze takto rozhodit geometrii zavěšení a tím snížit bezpečnost podvozku a životnost dílů. Proto montáž horního uložení nepodceňujte a klidně si jej nechte namontovat profesionály.