Pokud jste v poslední době koupili od dealera produkt, který jste použili jenom párkrát a teď byste ho rádi vrátili, zcela určitě tento dealer bravůrně ovládal techniky prodeje. Tedy techniky manipulace.
Vložit myšlenku do něčí mysli, bez toho aniž by si daný člověk uvědomoval manipulaci z vaší strany, je nejúčinnější způsob přesvědčování. Praktiky popsané v tomto článku byste neměli zkoušet s úmyslem s někým manipulovat. Je ale dobré znát tyto způsoby a být proti nim imunní.
Jestli jste viděli film Inception, může se vám zdát, že zasadit někomu myšlenku může být těžké. To ale není pravda. Je to až směšně jednoduché. Pojďme se tedy podívat na některé taktiky, které proti vám lidé mohou použít.
Obrácená psychologie
Většina lidí se na obrácenou psychologii dívá špatně. Představme si, že kamarád chce skočit z letadla s padákem a vy mu na to řeknete: „Je mi úplně jedno, že chceš riskovat svůj život, udělej to.“ V této větě jste nepoužili obrácenou, ale pasivně agresivní psychologii. Pojďme se tedy podívat na lepší příklad.
Jestli chcete v někom zviklat jeho čin, musíte být jemní. Řekněme, že chcete po svém spolubydlící, aby umyl nádobí (je řada na něm), vždycky má ale spoustu řečí a nechce se mu do toho.
„Hej, umyješ nádobí? Je řada na tobě.“
Místo toho, abyste řekli tuto větu, mu můžete nabídnout alternativu, která bude horší. Například tedy..
„Hele, rozhodl jsem se, že už nechci mýt nádobí a začnu používat takový to plastový nádobí, co je na jedno použití. Nevadí ti to? Jestli chceš, dej mi nějaké peníze a můžu ti koupit taky.“
Spolubydlící se zalekne. Nechce utrácet peníze za zbytečné plastové nádobí, a pokud byste si ho koupil pouze vy, veškeré nádobí by zbylo na něm. Přehodnotí tedy svůj postoj k umývání a raději se s vámi bude rovným dílem o práci dělit. Tato metoda působí pouze tehdy, když alternativu nabízíte s pořádným přesvědčením v hlase.
Neprozrazujte myšlenku, ať se zformuluje sama
Přimět někoho udělat něco, co sám nechce je velice těžké. Musíte je přesvědčit o tom, že to byl jejich nápad. To je nejpoužívanější metoda dealerů, která se lehce řekne, ale těžko se provede. Musíte se dívat na zasazování myšlenky stejně jako na řešení nějaké záhady.
Pomalu ale jistě musíte nabídnout řadu stop, až je závěr naprosto jasný. Klíčem je být naprosto klidný a trpělivý. Pokud totiž budete spěchat přes záchytné body, bude partnerovi naprosto zřejmé, čeho chcete dosáhnout. V případě pomalého napovídání se bude myšlenka v hlavě formovat přirozeněji a sama od sebe.
Řekněme, že vaše přítelkyně jí nezdravě, nesportuje, je z ní kopa sádla a vy jí chcete přemluvit k tomu, aby vynechala svůj denní příjem kuřecích křidélek z KFC. Pokud řeknete narovinu: „Trochu si přibrala, přestaň jíst v KFC a radši si dej doma salát.“, často partnerce podkopnete sebevědomí. Sice si uvědomí, že je to pravda, ale její závislost je větší. Je potřeba, aby na to přišla sama.
Musíte se soustředit na podněty, které v její mysli vyvolají, že jí nezdravě. Můžete se společně podívat na staré fotografie, kde byla ještě hubená, to může být první vodítko. Udělejte ji radost a kupte jí například triko nebo rifle menší velikosti, než kterou má. Až jí to bude malé, stačí říct, že takovou velikost jste kupoval loni a nebyl s tím žádný problém (za předpokladu, že je to pravda). V létě můžete jí na koupaliště, kde uvidí krásné dívky s plochými bříšky a úzkými stehny. Takových vodítek může být spousta, stačí pouze popřemýšlet. Pokud ani to nepomůže, je třeba přejít na vážnou diskusi.
Pod cenou
Tato metoda je podobná obrácené psychologii, ale je méně agresivní a dá se využít velice snadno.
Zákazník k vám přijde s tím, že si chce koupit hard disk. Vy máte 250 GB, 500GB a 1 TB. Samozřejmě chcete prodat co největší, máte na něm největší marži. Místo toho, abyste mu cpali ten největší, v něm můžete vzbudit pocit porozumění.
Kupec: Můžete mi něco říct o tomto 250GB hard disku?
Prodejce: Pro jaké typy dat byste chtěl hard disk použít?
Kupec: Mám asi 30 GB fotografií, které potřebuji zálohovat.
Prodejce: 250GB je určitě dostatečná velikost, do té doby, než budete mít potřebu skladovat další data.
Z tohoto jednoduchého rozhovoru můžeme vyčíst, že se prodejce nesnaží vnutit zákazníkovi největší hard disk. Chce v něm vyvolat myšlenku, že by někdy více místa mohl doopravdy potřebovat.