V dnešní době se stále častěji setkáváme s vozy na LPG, tedy zkapalněný ropný plyn, který má oproti klasickým palivům řadu výhod. Hlavní důvod proč zvolit LPG je často cena paliva. LPG se totiž s cenou benzínu nebo nafty nedá ani zdaleka srovnat. Cenově vyjde pohon na LPG asi na polovinu, což při měsíčním rozpočtu přijde každému jistě vhod. Není to však jediný důvod. Dalším je velmi lákavé nezatížení spotřební ani silniční daní. Pohon na LPG je také šetrný k životnímu prostředí a můžeme tak i při častém provozu klidně spát..
Mezi nové modely na LPG patří rumunské krásky Dacia Logan a Sandero. Za velmi přívětivou cenu kolem 240 tisíc dostaneme prostorný vůz s výkonem 66 kW. Pro rodinné účely si tačí připlatit na 255 tisíc, za které dostaneme MCV. To se při rodinné dovolené nebo služebnách cestách rozhodně vyplatí. Ve stejné cenové relaci se už pohybují jen Fiat Panda s nižším výkonem51 kW a korejský Hyundai i10 s 49 kW. Se stejnými parametry a sice 66 kW výkonem a zrychlením na 100 Km za více než 13 vteřin se nám nabízí Opel Corsa a Adam. Nicméně se pohybujeme stále v cenovém rozpětí do 400 tisíc. Pokud půjdeme výš, čeká nás daleko lákavější nabídka v podobě Opel Meriva se silným motorem o výkonu 88kW, rychlostí 188 kilometrů za hodinu a také zrychlením na sto pod 12 sekund.
Nová dimenze
V naprosto jiné dimenzi se ocitneme s rozpočtem na 500 tisíc a 600 tisíc korun. Pět krasavců Opel Astra Classic, Mokka X, Zafira, Insignia a Insignia Sports Tourer. Všichni s výkonem 1.4 Turbo 103 kW. Ačkoliv model Astra Classic je nejlevnější variantou, má luxusní, elegantní městský vzhled, může se pyšnit nejkratším zrychlením na 100 km/h za 10.2 sekundy. V poměru cena kvalita tedy jasně vítězí, protože jen za pouhých 519 tisíc dostaneme výkon 103 kW, maximální rychlost 202 km/h a dá se říci až vzácné zrychlení k 10s v této cenové kategorii. Na druhou stranu i modely Insignia mají skutečně reprezentativní vzhled, za který by se nemusely stydět ani diplomatické vozy, nicméně si je se svými cenami nad 700 tisíc nechají zaplatit.
U modelů Fiat Punto, Panda a Hyundai i10 se nemůžeme pochlubit ani kombinovanou spotřebou. Například u Hyundai dosahuje až astronomických 6,5 litrů na 100 km, které se například s nejlevnějším vozem Dacia Logan se spotřebou 4,9 litru nedá srovnat.
Výsledek je tedy jasný. Pokud mám nízký rozpočet a hledáme nejlepší poměr cena/kvalita, rozhodně bychom měli zvolit rumunskou Dacia Logan a obloukem se vyhnout Fiatu Panda i Punto, Hyundai i10 i modelu Kia Venga, u kterých máme horší parametry za vyšší cenu.
A pokud na cenu nekoukáme, nejlepší volbou je tu Opel Astra Classic nebo Mokka X, které se dají považovat za žihadla vyšší třídy a přesto nás na dvacet let dopředu nezadluží.