Qinghai-Tibet railway je název nejvýše položené železnice světa, spojující dvě čínská města, Lhasu a Xining.
Tento souvislý pás kolejí dlouhý 1956 kilometrů byl slavnostně otevřen v roce 2006 a zapsal se tak ke světovým „nej“. Čínská chlouba křižuje krajinu vysokých pohoří a v některých místech šplhá do výšky neuvěřitelných 5 tisíc metrů nad mořem. Zajímavostí je, že prví úsek mezi městy Xining a Goldum byl dokončen již v roce 1984, ale na zbylých 1142 km připojujících Lhasu se muselo čekat více než 20 let.
Těžko si ale představit, jak vůbec probíhala samotná výstavba. Dělníci byli nuceni pracovat v extrémních podmínkách jako jsou nízké teploty a malé množství kyslíku, což se řešilo kyslíkovými bombami, jenž byly připevněny na těle. Dalším problémem, se kterým se museli projektanti vypořádat byla stavba v některých částech, které jsou trvale zaledněny. Zkrátka nezáviděníhodná situace…
Díky tomuto světově unikátnímu projektu si dnes lidé mohou z oken vlakových souprav vychutnávat pohled na úžasnou přírodní scenérii a hlavně překonat velkou vzdálenost v poměrně krátkém čase. Luxusní vlaky, poskytující cestujícím plný komfort, jsou speciálně upraveny a přizpůsobeny vysoké nadmořské výšce a dovedou se prohánět čínskými pohořími rychlostí až 120 km za hodinu.
Dříve než byla otevřena Qinghai-Tibet railway držela toto prvenství železnice směřující z Limy do Huancavelica. Procházela stanicí La Galera zbudované ve výšce 4781 metrů nad mořem a patřila tak k nejvýše položeným. V roce 2006 však bylo pomyslné žezlo předáno z Peru do Číny.