Když vám prezentace nevychází, může to být lehký trapas. Avšak známe jedno staré pořekadlo: „Co tě nezabije, to tě posílí“. A to při prezentacích platí stoprocentně.
Je dobré znát různá východiska ze situací, které se vám mohou během projevu přihodit. Přinášíme vám ty nejzákladnější modelové situace a cesty z nich.
1. Spadne technika
• Omluvíte se, dáte na deset minut rozchod nebo pauzu a mezitím se pokusíte opravit techniku.
• Omluvíte se, předáte slovo kolegovi a pokusíte se závadu opravit.
• Dáte na výběr posluchačům přesunutí termínu na jiný den, nebo možnost prezentace bez obrazu, či pouze s tabulí. Následné zaslání materiálů na email.
• Pokuste se vyhnout situaci, kdy posluchač sedí, nic nedělá a nikdo nemluví.
2. Po vaší otázce nastalo ticho
• Použijete reflektivní výrok typu „V tuto chvíli většinou nastane ticho…“
• Můžete použít výroky stavu mysli („Teď jsem opravdu trochu zaskočený tichem…“ nebo „Protože se neptáte, nevím, zda souhlasíte, nebo o věci přemýšlíte!“)
• „Rád bych slyšel i váš názor.“
• „Rád bych, abyste se nad tímto problémem zamysleli a po přestávce se mi k ní vyjádřili.“
• Nebo si prostě odpovězte sami.
3. Zvenku přichází rušení
• Zavřete okno.
• Zvyšte hlasitost hlasu, aby jste byli dostatečně slyšet i v zadních řadách.
• Zesilte si mikrofon.
4. Pasivní, unavené publikum
• Existují aktivační metody, které publikum rozehřejí. Například hromadné postavení se ze židlí a protažení.
• Narušení alfa stavu – změnou hlasu, vtipu, soutěže, změnou typu prezentace atd.
• Zvolíte individuální úkolování posluchačů – prostě rozdáte předem připravené kartičky s otázkami, na které chcete slyšet odpověď.
5. Někdo vás zaskočil, překvapil nebo dostal do rozpaků
• Přiznáte chybu, případně se omluvíte.
• Pokud z druhé strany nebyla zlá vůle, můžete využít humor a lehce se z této situace dostat.
• Pokud druhá strana mínila ublížit vám, shrnete, co jste doposud řekli a poprosíte publikum, aby se k dané věci vyjádřilo.